Utnytter du alle mulighetene som ligger i Office 365?

27
feb

27. februar 2020

Utnytter du alle mulighetene som ligger i Office 365?

 «Alle» kjenner til den gode, gamle Office-pakka – programmene som i årevis har vært våre nære følgesvenner både hjemme og på arbeidsplassen. Men tidene forandrer seg – heldigvis – og plutselig sitter du der med neste generasjon i fanget: Office 365. En ny verden har åpnet seg. Et vell av muligheter ligger foran deg. Så hvordan utnytter du dem til det fulle?

Selv i dag er det mange virksomheter som gir seg i kast med store informasjonsmengder uten en god plan for hvordan informasjonen skal håndteres. Det er egentlig det første du bør vite om Office 365: Det er Office-pakka tatt til neste nivå, med smarte løsninger for hvordan man samordner all denne informasjonen.

Så langt, så godt.

Hva finnes der ute?

Først og fremst: Office 365 kommer i forskjellige varianter, eller «pakker», som du kan se en oversikt over her. I denne artikkelen tar jeg for meg de såkalte Enterprise-variantene, som er tuftet på alt fra små til mellomstore og store virksomheter.

Merk også at det er mulig å velge en variant som kun gir tilgang til skytjenester via nettleseren, hvis det øvrige Office-behovet allerede er dekket. Vi har skrevet et eget innlegg om hva du bør tenke på før du setter i gang med Office 365, som du kan lese her:

GRATIS GUIDE: DETTE BØR DU TENKE PÅ FØR DU SETTER I GANG MED OFFICE 365

Smarte løsninger (du kanskje ikke visste om)

Sannsynligvis har du allerede funnet noen smarte løsninger i Office 365.
Du bruker «Planner» for å koordinere arbeidsoppgaver, eller du bruker «Teams» for videokonferanser på tvers av landegrenser. Dukker det opp et godt sitat eller faglig poeng i løpet av videokonferansen, uten at du har rukket å notere? Da har du kanskje hentet ut et møtereferat fra videofilen, som automatisk oversettes til tekst (foreløpig støttes kun engelsk, men støtte for flere språk er på vei).

Kanskje bruker du også «Stream» for å strømme et arrangement for kunder eller ansatte – og kanskje lar du den innebygde kunstige intelligensen (KI) automatisk oversette det som blir sagt, i form av undertekster.

Dette er eksempler på hva som skiller Office 365 fra det vi tidligere kjente som Office. Det er programmer som forstår hverandre, som snakker sammen. Her er noen flere eksempler:

  • «OneNote»: Lag en digital ringperm hvor flere brukere kan jobbe sammen via skyen. Del notatene dine med en kollega i andre enden av landet – eller verden, for den saks skyld – og nevnte kollega kan umiddelbart gå inn og tilføye sine endringer.

  • «ToDo»: Gjøremålsliste, på godt norsk. Ingen revolusjonerende greie i seg selv, men det smarte er at den snakker med øvrig programvare i Office 365. Avtalene du gjør i «Planner» eller «Outlook», dukker automatisk opp i gjøremålslista. Tid er penger, som de sier.

  • «Yammer»: Internkommunikasjon gjort såre enkelt. «Yammer» er et fullblods sosialt nettverk for bruk innad i virksomheten. «Yammer» snakker med både Office, PowerPoint og Excel, slik at alle brukere kan opprette, lese og/eller redigere dokumenter direkte i programvaren.

En litt enklere hverdag

Dette er naturligvis ikke en utfyllende gjennomgang av hele Office 365-porteføljen. Det ligger flere fikse løsninger på lur blant den inkluderte programvaren.

Et hett tema i dagens marked er for eksempel sikkerhet, hvor Office 365 tilbyr en svært robust løsning for å styre tilgang, overvåke og håndtere varsler om tvilsom aktivitet. Hvorfor du bør prioritere sikkerhet har vi allerede skrevet et eget innlegg om på bloggen, for den som vil vite mer.

For å få en pangstart på investeringen din i Office 365-pakka, herunder Enterprise-variantene, er imidlertid disse tipsene et godt utgangspunkt. Og så er det selvfølgelig bare å kontakte oss hvis du ønsker en full kartlegging av hvordan din virksomhet kan få maksimalt utbytte av neste generasjon Office.

Vi snakkes!

GRATIS GUIDE: DETTE BØR DU TENKE PÅ FØR DU SETTER I GANG MED OFFICE 365