“In God we trust, all others provide data”

7
jul

av Arild Spandow

“In God we trust, all others provide data”

Dette er de kloke ordene til Peter Scott, ansvarlig for digital transformation i Google. Et humoristisk utsagn som oppsummerer vår nåtid og fremtid. Til nå har magefølelse preget prosesser i mangel av data som kan støtte opp om beslutninger. Den tid er over.

Men hvorfor må vi egentlig bry oss om buzzordet “big data”? Vi leser stadig vekk om market disruptors som for eksempel Über, Airbnb og Netflix. Det er aktører som velter markedet og endrer måten man operer på. Det er i og for seg ikke et nytt fenomen. Det er ikke så lenge siden Apples smarttelefon veltet markedet og dermed vippet Nokia av mobiltelefontronen. Det som er interessant i dagens verden er hvor fort omveltningene skjer. Lett tilgjengelig teknologi og muligheten til å behandle big data er nok et par av grunnene til at vi ser flere og flere «disruptors».

En annen grunn er at forretningsverden i langt større grad begynner å bli mer intelligent. Systemene som bistår i beslutningsprosesser har fått en eksepsjonell kraft. Det bidrar til at forretningsaktører kan basere beslutninger, som tidligere til dels var magefølelsesbasert, på harde fakta og egne data samt ustrukturert data. Netflix er en av dem som lykkes med dette. De benytter big data til det aller meste, inkludert å beslutte hva slags skuespillere og regissører de skal bruke i egenproduksjoner. Det er fordi de samler data fortløpende og kombinerer den med ustrukturert data. Det gir et unikt innblikk i hva kundegruppen ønsker – noe man tidligere ikke har hatt.

IBMs Watson Analytics

Jeg har tidligere skrevet om IBMs supercomputer «Watson». Den kan prosessere over 200 millioner sider i sekundet og i tillegg forstå og prosessere naturlig språk. Den er revolusjonerende. IBM har åpnet opp for at alle kan prøve seg på en versjon av dette verktøyet, så dersom du er nysgjerrig på hvordan dette fungerer kan du ta i bruk Watson analytics helt gratis. Verktøyet er brukervennlig, raskt og enkelt å navigere. Det som er det viktigste når du bruker Watson er å ha gode data. Den gir nemlig dataen din en vurdering fra 0–100, og jo høyere tall, jo bedre resultat vil du få i analysen.

Du kan kombinere dine egne data med data fra for eksempel SSB eller andre kilder. Man kan gjennomføre en rekke analyser som ligger klare som for eksempel:

«Create a prediction»
Du kan lage en prediksjon for hva som troligvis kommer til å skje.

«Create an exploration»
Finn sammenhenger i dataene du ikke visste fantes. Etter du laster opp dataen (trykk på last opp fil så er det gjort – enklere blir det ikke!) vil Watson foreslå en rekke sammenhenger du kan se nærmere på. Du trenger ikke en gang tenke på hva programmet skal undersøke – det finner den ut av selv!

«Analyse test market campaigns»
Analyser dataen du hentet inn i test kampanjer. Hvem responderte best, hvor er det best å lansere etc.

Hver kategori har en kort filmsnutt som viser hva analysen kan finne, og hvordan du kommer i gang.

Ikke bli Kodak

Poenget er at big data er et buzzord, men det er i aller høyeste grad noe ledere må ta stilling til, og ikke om to år. Det må aller helst bli etter du har lest ferdig dette blogginnlegget. Lag for eksempel en profil på Watson Analytics og prøv.

Og hva er den potensielle gevinsten for å ta stilling til, og implementere, BI-systemer? En return on investment på 13-gangern’!

 

 

Arild Spandow

Arild Spandow

CEO, Amesto Group.