Selskapene i Amesto-konsernet behandler personopplysninger om kunder, potensielle kunder og besøkende på våre sosiale og digitale kanaler, hovedsakelig som såkalt behandlingsansvarlig, og i noen tilfeller som felles behandlingsansvarlig.
Dette gir vi mer informasjon om i det følgende.
Våre nettsider
Når du besøker våre nettsider bruker vi Cookies, også kalt informasjonskapsler. Dette er små filer som plasseres på datamaskinen din når du laster ned en nettside. Vi kategoriserer bruken av Cookies i følgende områder:
- Nødvendige Cookies som settes med en gang du besøker en Amesto nettside. Disse er teknisk nødvendige for at nettstedet skal fungere. Typiske eksempler er skjemafunksjonalitet og menyer.
- Funksjonelle Cookies som for eksempel foretrukket språk eller regionen du befinner deg i.
- Cookies til analyseformål for å vurdere hvordan nettstedet brukes og kartlegge forbedringspotensial.
- Cookies til markedsføringsformål som for eksempel Facebook piksel som gjør at vi kan vise annonser som er relevante og engasjerende for den enkelte bruker.
På Amestos nettsider setter vi ingen Cookies utenom de nødvendige før du har avgitt ditt samtykke i vår Cookies-erklæring. Her finner du også informasjon om hvordan vi lagrer og deler slike Cookies. Du kan til enhver tid endre ditt samtykke på våre nettsider nederst i venstre hjørne.
Nettleserleverandørene har også hjelpesider for hvordan du administrerer informasjonskapsler:
Sosiale medier
Amesto har opprettet sider på ulike sosiale medieplattformer, for å formidle informasjon og markedsføring om oss, samt engasjere oss i dialog med våre interessenter. Vi har felles behandlingsansvar med driftere av slike plattformer som Amestos side på Facebook, Instagram og LinkedIn. Amesto har en berettiget interesse i å forstå og kommunisere med interessenter i sosiale medier, som har valgt å følge oss og kontakte oss, mens det aktuelle sosiale mediet har sitt rettslige grunnlag beskrevet i sin aktuelle personvernerklæring.
Hvis du besøker, liker eller deler innholdet vårt i sosiale kanaler som Facebook, Instagram, YouTube og LinkedIn settes pixler for å sammenstille data til målrettede annonser mot segment. Dette kan ikke knyttes direkte til deg som person. Her kan du lese mer om hvordan sammenstilt data brukes for å vise annonser uten at annonsøren får vite hvem du er:
Potensielle kunder
Besvare henvendelser: Før et kundeforhold er etablert, behandler vi personopplysninger som navn, arbeidsforhold, tittel/rolle og det du etterspør, for å kunne administrere henvendelser til oss. Vi vil behandle og dele personopplysninger i konsernet, for å kunne besvare din henvendelse på best mulig måte. Denne behandlingen baserer vi på avtale om å besvare din henvendelse. Slik informasjon slettes fortløpende når henvendelsen er besvart tilfredsstillende.
Opprettelse av leads: Basert på vår berettigete interesse utarbeider vi også oversikt over potensielle kunder og kontaktpersoner basert på offentlig tilgjengelig informasjon. Slik informasjon lagres i ett år.
Dersom du avgir ett samtykke når du henvender deg til oss, vil vi også registrere deg som et lead hos oss, og behandle informasjonen i tråd med det aktuelle samtykket.
Kunder
Når du eller den virksomheten du jobber for, er kunde av oss, behandler vi personopplysninger for å dokumentere, administrere og gjennomføre oppgaver i tilknytning til våre tjenesteleveranser. Dette kan blant annet være i forbindelse med kundeundersøkelser, kundeservice, for å gi relevant og nødvendig informasjon, fakturering, osv. Vi vil behandle navn på kunde (som er en personopplysning dersom du er et enkeltmannsforetak), kundekontakt, herunder kontaktinformasjon, tittel og rolle, kundedialog via ulike kanaler, samt eventuell påloggingsinformasjon til produkter og tjenester som inngår i kundeforholdet. Det rettslige grunnlaget for behandlingen er å oppfylle avtalen med kunden, samt vår berettigede interesse i å administrere kundeforholdet.
Vi oppbevarer personopplysninger i tilknytning til kundeforholdet så lenge det er et aktivt kundeforhold med Amesto, og inntil 3 år etter avsluttet kundeforhold for å ivareta egne og den tidligere kundens interesser i en periode etter opphør.
I tillegg kan Amesto basert på våre rettslige forpliktelser lagre kundeinformasjon i henhold til lovpålagte krav dersom dette fremgår i slik dokumentasjon, for eksempel regnskapspliktig materiale.
Konsernkunderegister
Amesto er et konsern med flere selskaper. Vi har felles kunderegister for kunder i Amesto TechHouse-konsernet og Amesto AccountHouse-konsernet. Formålet med konsernkunderegisteret er å administrere våre kundeforhold på en effektiv måte og å samordne rådgivning, tilbud av tjenester og lovlig markedsføring på tvers av selskapene. I kunderegisteret behandler og lagrer vi kundeinformasjon som beskrevet om «Kunder» over, med unntak av kundedialogen som ikke er tilgjengelig på tvers.
Amesto-selskapene har felles behandlingsansvar for konsernkunderegisteret. Det rettslige grunnlaget for å behandle og dele basisinformasjon på tvers er vår berettigede interesse i å administrere kundeforholdet og samordne aktiviteter på tvers av Amesto.
Markedsføring
Vi behandler personopplysninger for å markedsføre våre produkter og tjenester. Markedsføringsaktivitetene inkluderer blant annet segmentering av målgrupper for markedsføring, markedsføring basert på kjøp eller bruk av tjenester hos oss m.m., utsendelse av nyhetsbrev og andre former for lovlig markedsføring.
Det rettslige grunnlaget for denne behandlingen er hovedsakelig vår berettigede interesse i å markedsføre Amesto-konsernets produkter og tjenester. I enkelte tilfeller vil det rettslige grunnlaget være samtykke. Dette gjelder først og fremst utsendelse av elektronisk markedsføring (som for eksempel e-post og sms), til ikke-eksisterende kunder, fra andre selskaper i Amesto-konsernet enn med de du har et direkte kundeforhold, eller andre situasjoner der samtykke er nødvendig i henhold til gjeldende rett.
Ved opphør av et kundeforhold vil vi kun benytte informasjonen til direkte elektronisk markedsføring dersom du har samtykket til dette.
Dersom du melder deg på nyhetsbrev eller benytter deg av muligheten til å laste ned informasjon som for eksempel sjekklister, White Papers osv., vil vi behandle personopplysninger i tråd med det aktuelle samtykket.
Du har tilgang til dine samtykker der samtykkene først ble gitt. Her kan du enkelt og når som helst endre eller trekke tilbake dine samtykker. Du kan også ta kontakt med oss gjennom Amesto Trust meldeskjema.
Som eksisterende kunde kan du reservere deg mot at vi tar kontakt med deg. Dette gjøres gjennom en tydelig merket «meld deg av» link i den aktuelle utsendelsen. Merk at du ikke kan reservere deg mot kritisk informasjon som vedrører kundeforholdet. Du kan også ta kontakt med oss gjennom Amesto Trust meldeskjema.
Analyser og produktutvikling
Vi bruker sammenstilte data for å gjennomføre analyser som hjelper oss å forstå potensielle og eksisterende kunders behov. Vi bruker slik informasjon til å analysere hvordan våre produkter og tjenester, samt sosiale og digitale kanaler brukes, slik at vi kan videreutvikle disse for å kunne tilby mest mulig verdi.
Denne typen aktiviteter gjøres hovedsakelig på aggregerte (sammenstilte) data, men kan i enkelte tilfeller også innebære behandling av IP adresser. Det rettslige grunnlaget for denne behandlingen er vår berettigede interesse i å forstå og tilpasse oss våre kunders behov for å videreutvikle våre produkter og tjenester.
Lukk