Tips til deg som ønsker å satse på innovasjon:
Ikke alle nye ideer lykkes. Faktisk sies det at så mange som 9 av 10 gründervirksomheter mislykkes, og det skyldes kanskje ofte apparatet rundt ideen, heller enn selve ideen. Har du plattformen? Geografisk tilstedeværelse? Kundegrunnlag? Dette er viktige vurderinger å ta med i betraktningen. Satser du på nye bærekraftige løsninger, må også fundamentet være bærekraftig.
Det er viktig at du har, eller tilegner deg, kompetanse og erfaring, samt forståelse av markedet du vil inn på, forklarer Arild Spandow, CEO og eier av Amesto Group. Vurder om du kan frigjøre tid og kostnader ved å automatisere backoffice-funksjoner og administrasjonsoppgaver, for eksempel via løsninger som Semine.
For å lykkes må du dessuten holde deg oppdatert, være nysgjerrig og stille spørsmål. Om du ikke har lært noe nytt den siste uka, så sakker du etter. Du må interessere deg for omverden.
Du trenger ikke fancy kontorer i sterke farger, men sterke interesser. Ikke tenk at det skal være lønnsomt dette regnskapskvartalet, men lønnsomt på sikt.
Sett sammen et team med forskjellige mennesketyper. Mangfold gir deg ofte kreative fortrinn, og spiller inn på innovasjonskraften. Ulike meninger skaper gode diskusjoner og nye ideer. Kanskje er det også nyttig å se på eksisterende tjenester og produkter. Kan disse optimaliseres? Omstruktureres? Bygges om? Innovasjon handler mye om å samle tanker og inntrykk og se muligheter. Dette er nok noe av grunnen til at 9 av 10 intraprenører i Amesto lykkes.
Helt til slutt er det kanskje taktisk å ha en liten dose paranoia, ler Arild. Det holder deg helt på kanten av stolen og øker konkurransekraften i deg.